Η Δ' σταυροφορία ήταν καθαρά πολιτική εκστρατεία με υλικά κίνητρα και είχε ως στόχο,σύμφωνα με διάφορες πηγές,την κατάληψη της Κωνσταντινούπολης
Γενικά χαρακτηρίζεται σαν ''παρέκκλιση'.
Τον Απρίλιο του 1203 τα βενετσιάνικα πλοία με τους σταυροφόρους έβαλαν πλώρη για την Κέρκυρα και στις 24 Ιουνίου του 1203 έφτασαν μπροστά στην Κωνσταντινούπολη Η παρουσία και μόνο των σταυροφόρων μπροστά στα τείχη της Πόλης στάθηκε αρκετή για να πετύχει ο πρώτος τους στόχος.
Η άλωση έγινε στις 13 Απριλίου του 1204,η λεηλασία και η καταστροφή που ακολούθησε ήταν τρομερή. Πότε στην Ευρώπη δεν είχε πραγματοποιηθεί μια τόσο συστηματική και ανελέητη λεηλασία. Καταστράφηκαν τόσα έργα τέχνης (πολλά μετατράπηκαν σε νομίσματα κτλ)όχι από φανατισμό ή θρησκευτική πεποίθηση,αλλά απλά από απληστία και φιλοκέρδεια.
Ακόμα ούτε το ναό της Αγίας Σοφίας,που με οποιοδήποτε κριτήριο είναι από τις πιο όμορφες ανθρώπινες δημιουργεί ες,δεν σεβάστηκαν,λέγεται ότι η λεηλασία του ίδιου ναού το 1453 από το μωάμεθ το Β΄δεν ήταν τόσο εκτεταμένη όσο εκείνη των σταυροφόρων του 1204.
Τα παραμυθένια πλούτη,η ομορφιά και η εξεζητημένη λεπτότητα της Κωνσταντινούπολης άφηναν κυριολεκτικά άναυδους τους λαούς της Ευρώπης που είχαν ως σκοπό να την κατακτήσουν,και έτσι έγινε κατέλαβαν την ωραιότερη Πόλη στον κόσμο και για τα επόμενα 50 χρόνια επιδόθηκαν στην εξαγωγή των Βυζαντινών θησαυρών.
Με αυτούς τους αμέτρητους θησαυρούς άρχισαν να εμφανίζονται στην Ευρώπη οι πρώτες τράπεζες ενώ ήταν και η αιτία για τη ραγδαία ανάπτυξη,των χωρών της δύσης,των τεχνών,της επιστήμης ενώ ακόμα και η ανακάλυψη του νέου κόσμου και τις βιομηχανικής επανάστασης αργότερα,οφείλονται στα πλούτη του Βυζαντίου (στην εποχή του Βουλγαροκτόνου είχε 90 τόνους χρυσό,ενώ ο ετήσιος προϋπολογισμός ενός πλούσιου ευρωπαϊκού κράτους τότε ήταν 2 τόνοι χρυσός)
1204 το κυριότερο γεγονός που κλόνισε την ύπαρξη του Βυζαντίου ανεπανόρθωτα και που το οδήγησε τελικά στο 1453.Αλλά ένα είναι σίγουρο ότι όλα τα κράτη της Ευρώπης είτε δυτικής,είτε ανατολικής κέρδισαν και από το υλικό αλλά και απ΄το πνευματικό πλούτο του Βυζαντίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου