Σάββατο 18 Δεκεμβρίου 2010

Προέλευση ονομασίας οικισμών του Κάβο Ντόρου

Αγίοι, πρόκειται για ένα νεοσύστατο οικισμό της περιοχής αφού αναγνωρίσθηκε μόλις το 2001 και στο οποίο έχουν κτισθεί πολλές παραθεριστικές κατοικίες τα τελευταία είκοσι χρόνια. Η ονομασία Αγίοι αποτελεί ακτωνύμιο[1] της περιοχής και προήλθε από το Ιερό Ναό Ζωοδόχου Πηγής που υπάρχει εκεί.

Καστρί (Γεραιστός) στην αρχαιότητα αποτελούσε αυτοτελής πόλη καθώς επίσης και λιμάνι- καταφύγιο των πλοίων, η ονομασία Γεραιστός[2] προέρχεται[3] από το γεραίστειο ναό του Ποσειδώνα που υπήρχε εκεί κατά την αρχαιότητα. Η ονομασία Καστρί πιθανώς θα προήλθε από την ύπαρξη κάποιου φρουρίου ή τείχους το οποίο προστάτευε το φυσικό όρμο της περιοχής.




Λιβάδι είναι ακτωνύμιο και προήλθε από το λιβαδερό[4] κάμπο που υπάρχει εκεί. Το Λιβάδι δεν αποτελεί αναγνωρισμένο οικισμό αλλά απλώς αποτελεί μια περιοχή κατά μήκος των ακτών με μερικά σπίτια.

Ποτάμι, εξαιτίας του ποταμού που διασχίζει το χωριό Πλατανιστός και το οποίο εκβάλει στην περιοχή.

Πλατανιστός ονομασία[5] που προήλθε από τη πλούσια βλάστηση-κυρίως –από πλατάνια κατά μήκος του ποταμιού. Επίσης ο Πλατανιστός αποτελείται από τους οικισμούς Πανοχώρι, Μαστρογιανναίοι, Μουρτιά, Πηδουλέϊκα, Ελαιών (Μεταίϊκα).

Πανοχώρι (Επανοχώρι) ονομάσθηκε έτσι εξαιτίας της υψομετρικής  θέσης που βρίσκεται.

Μαστρογιανναίοι βρίσκεται στην ανατολική πλευρά του πλατανιστού και η ονομασία προήλθε από επώνυμο κατοίκων «Μαστρογιάννης» στο ίδιο σημείο υπάρχουν και άλλα τοπωνύμια από επώνυμα κατοίκων.

Μουρτιά βρίσκεται στο δυτικό τμήμα της περιοχής και προέρχεται από το φυτό μυρτιά που ευδοκιμούσε στην περιοχή.

Αντιά περιοχή η οποία εικάζεται πως κατοικήθηκε κατά τη διάρκεια των περσικών πολέμων από εγκαταλειμμένο τμήμα στρατού των Περσών στην Κάρυστο και οι οποίοι για μεγαλύτερη ασφάλεια κατάφυγαν σε αυτή την ορεινή περιοχή του Κάβο Ντόρου. Λέγεται πως στο σημερινό Ιράν υπάρχει χωριό με το όνομα Αντιά. Η ονομασία του οικισμού προήλθε από το «άντια» ένα είδος εργαλείου υφαντικής που υπήρχε κάποτε εκεί.




Κόμητο ονομασία από το Κόμης[6], το οποίο ήταν βαθμός αξιωματικού κατά τη Βυζαντινή εποχή. Επίσης σε τούρκικα κατάστιχα του 16ου αιώνα, αναφέρεται  με την ονομασία Όρος[7] και Μάδαρος[8].






Δράμεσι, από τη λέξη «Ντρούμσα» ένα είδος  τροφίμου που αποτελούταν από μικρούς κόκκους αλευριού και το οποίο παρασκεύαζαν  οι κάτοικοι με ζεστό νερό.

Μια άλλη εκδοχή από αρχείο Ευβοϊκών μελετών αναφέρει η ονομασία του οικισμού πρέπει κατά πάσα πιθανότητα να προήλθε από ανθρωπονύμιο. Μόνο στο χωριό Πυργί καταγράφονται 5 οικογένειες με την επωνυμία Dramesi[9].

Επίσης η παραλία Αυλίδας της Εύβοιας, ονομαζόταν Δράμεσι.

Η ονομασία[10] «Ευαγγελισμός», προήλθε από το όνομα της κεντρικής Εκκλησίας του χωριού Ευαγγελισμός της Θεοτόκου την οποία μάλιστα εισήγαγε ένας ιερέας[11].




Καψούρι, σε  κείμενο Γερμανού αρχαιολόγου αναφέρεται ως kapsouli. Ίσως προήλθε από τη λέξη «καψαλίζω» δηλ . τσουρουφλίζω  αν λάβουμε υπόψη ότι μέχρι τον 14ο  αιώνα ήταν κτισμένο στη χαράδρα της Αρχάμπολης, και οι επιθέσεις Ενετών ή τούρκων, ανάγκασαν τους κατοίκους να καταφύγουν στη τοποθεσία που είναι  έως σήμερα.



Σιμικούκι, για τη συγκεκριμένη ονομασία δεν υπάρχει κάποιο στοιχείο, όμως η συγκεκριμένη  λέξη  είναι αρβανίτικη αφού το κούκι σημαίνει κόκκινο.

Δρυμονάρι, προφανώς από τη λέξη «δρυμός» δηλ. Πράσινη χαράδρα.

Θύμι, δεν υπάρχει κάποιο στοιχείο αλλά σε παλαιότερα αρχεία γράφεται μαζί με το χωριό Ζαχαριά ως Θύμνιον, μετά την απογραφή του 1971 Θύμιον[12].

Αρχάμπολη, το οποίο σημαίνει αρχαία πόλη, οι κάτοικοι της περιοχής την ονομάζουν Χαρχάμπολη ενώ στα αρβανίτικα Αρχιμόλη.

 Ζαχαριά, το όνομα του προέρχεται από τον Καρυστινό ιππότη
Λικάριο ο οποίος τον 13ο  αιώνα είχε εγκαταστήσει το φρούριο του στην περιοχή, κάποιοι  συγγραφείς τον αναφέρουν με το όνομα  Ζαχαρία[13].


Βρέστυδες, συνοικισμός που ίσως πήρε την ονομασία από επώνυμο κατοίκων, την εποχή του εποικισμού των Αρβανιτών στην νότια Εύβοια ήρθαν μαζί τους και γηγενής πληθυσμοί[14].

Άλλη εκτίμηση είναι ότι ίσως προήλθε από τη λέξη «βρέστ» που σημαίνει αμπέλι.

Αμυγδαλιά,  όνομα φυτονομικό και που προέρχεται από το γνωστό δέντρο αμυγδαλιά[15].Το χωριό στη τοποθεσία  που βρίσκεται σήμερα κτίστηκε[16] μετά το τέλος της τουρκοκρατίας, ενώ μέχρι τότε ήταν νοτιότερα του χωριού Ζαχαριά σε μία δυσπρόσιτη περιοχή, με βραχώδεις ακτές.

Πρινιά, δεν υπάρχουν στοιχεία για τη συγκεκριμένη ονομασία ενώ ακόμα  υπάρχουν και άλλα χωριά στην Ελλάδα με το συγκεκριμένο όνομα.[17]

Σχίζαλη, η ονομασία που πήρε αρβανίτικη κατάληξη και όμως προέρχεται από την αρχαία λέξη[18] σχίζα.


[1] Από το βιβλίο «ας γνωρίσουμε την Κάρυστο» σελ. 104
[2] Γεραίστειον ποσειδώνα.
[3] Αρχείο Ευβοϊκών μελετών «Η ιστορία της αρχαίας Εύβοιας του jules Girard Νεοελληνική απόδοση με πρόλογο και συμπληρωματικά σχόλια». τόμος ΙΑ, σελ 118 Φουσάρας Ι.Γ
[4] Βιβλίο «ας γνωρίσουμε την Κάρυστο» σελ. 106
[5] «ξαναφαίνεται η κορφή της Όχης και κατεβαίνει ύστερα σε μια κοίτη από πλατάνια και απ αυτό φαίνεται πως βγήκε το όνομα του τόπου» jules Girard  τόμος ΙΑ σελ. 120
[6] Άρχοντας, διοικητής επαρχίας, αρχηγός, διοικητής αυτοκρατορικής φρουράς, Αξιωματούχος του στόλου• κυβερνήτης πλοίου, αρχηγός στόλου, Ναύκληρος  από τη σελίδα Λεξικό Βυζαντινών λέξεων.
[7]  Αρχείο Ευβοϊκών μελετών, τόμος ΛΒ «Η Καρυστία, 15ο-17ο αιώνα» σελ.43. Μπαλτά Ευαγγελία.
[8] Ακόμη και σήμερα υπάρχει βουνό, ανατολικά του χωριού, που λέγεται «μαδαριά»
[9] Τόμος ΛΒ σελ.30.
[10] Φ.Ε.Κ 188/1954.
[11] Ονομαζόταν π. Νικόλαος Γλυκός και υπηρετούσε την εποχή εκείνη, στα χωριά, ως εφημέριος.
[12] Αρχείο Ευβοϊκών μελετών, τόμος ΙΗ Ξανθούλη Εμμ. Ναπολ. «Σύστασης και εξέλιξης του Νομού Ευβοίας και των Δήμων και κοινοτήτων αυτού» Β’ μέρος σελ.141.
[13] Τόμος Β «Η ιστορική δράση του φραγκοκαρυστινού ιππότη Λικάριου» σελ. 46
[14] Τόμος Ε «Εποίκισης Αρβανιτών στην Καρυστία και στην Αττική» σελ.142 Κώστα Η. Μπίρη.
[15] Τόμος ΙΗ σελ.90
[16] Τόμος Κ σελ.100-101 Φαράντος Δημ. Χαράλαμπος.
[17] Όπως Πρινιάς Ηρακλείου, Πρινιά στη Σάμο κα.
[18] Τόμος Ε σελ.141

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...