Δευτέρα 30 Ιανουαρίου 2012

«Παράθυρο» στη γνώση οι τηλεδιασκέψεις με σχολεία της Διασποράς, που διοργανώνει η Εστία Επιστημών Πάτρας

Το να ανακαλύπτεις στην πράξη, παιδί ακόμη, ότι η Ελλάδα δεν είναι μόνο αυτή που βλέπεις στο χάρτη, αλλά κάτι πολύ περισσότερο, σίγουρα είναι εκπληκτικό συναίσθημα. Να ανακαλύπτεις, δηλαδή, ότι υπάρχουν διάσπαρτες ανά τον κόσμο κοιτίδες ελληνισμού και με τη βοήθεια των σύγχρονων τεχνολογιών να επικοινωνείς, σε πραγματικό χρόνο, με συνομήλικους ελληνικής καταγωγής στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού. Την εμπειρία αυτή ζουν μαθητές πρώτης και δευτέρας Γυμνασίου από σχολεία της πρωτεύουσας της Αχαΐας, μέσω των εκπαιδευτικών τηλεδιασκέψεων που διοργανώνει η Εστία Επιστημών Πάτρας με σχολεία της Διασποράς, που τείνουν να γίνουν θεσμός.


“Στον αρχικό σχεδιασμό της Εστίας Επιστημών Πάτρας είχε οριστεί ως μια από τις σημαντικές συνιστώσες της λειτουργίας της η μαθησιακή αλληλεπίδραση των παιδιών της Διασποράς με τα παιδιά από την Ελλάδα, με την αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας” δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο καθηγητής Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Πατρών Σπύρος Πνευματικός, ο οποίος είναι ο εμπνευστής της ιδέας και συντονιστής του Επιστημονικού Συμβουλίου του Κέντρου Παιδείας Επιστημών, με έδρα την Αθήνα, που δημιούργησε την Εστία Επιστημών Πάτρας. Έχοντας διατελέσει καθηγητής σε πανεπιστήμια της Γαλλίας, εδώ και χρόνια έχει αναπτύξει συνεργασίες με την Ομογένεια στην Ευρώπη, την Αμερική την Αυστραλία, την Αφρική, υποστηρίζοντας δραστηριότητές της, κυρίως σε θέματα εκπαιδευτικά και προώθησης της ελληνικής γλώσσας και των κλασικών γραμμάτων.
“Ξέρω τι σημαίνει Ελληνική Διασπορά, ξέρω τη δύναμή της που οι πολιτικοί θεσμοί της Πατρίδας την αφήνουν, σε μεγάλο βαθμό, αναξιοποίητη, ιδίως αυτή την κρίσιμη περίοδο που περνά η Ελλάδα” σημειώνει ο κ. Πνευματικός. “Σχετικά με τις τηλεδιασκέψεις με σχολεία της Διασποράς χρειαζόταν να φτάσει η κατάλληλη στιγμή για να δοθεί το έναυσμα, που δόθηκε τελικά από τον Πρόεδρο του ΣΑΕ Αμερικής Θεόδωρο Σπυρόπουλο, μετά από μια πολύ ενδιαφέρουσα ανταλλαγή απόψεων που είχαμε το περασμένο καλοκαίρι στην Αθήνα” συμπληρώνει.

Η ιδέα δεν άργησε να γίνει πράξη, με γνώμονα ότι η αλληλεπίδραση των νέων της Διασποράς με τους νέους από την Πατρίδα δεν αποτελεί απλά και μόνο μια εκπαιδευτική πράξη, αλλά μια ουσιαστική πολιτική πράξη. Η αρχή έγινε με την Ακαδημία Σωκράτη (Socrates Academy), στην πόλη της Σάρλοτ Β. Καρολίνα, το 4ο κατά σειρά ελληνοαμερικανικό δημόσιο “charter school”, που λειτουργεί με επιτυχία από το 2004. Ήταν το πρώτο σχολείο που ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα του κ. Σπυρόπουλου. Έτσι, πραγματοποιήθηκε η επικοινωνία με το διευθυντή της Λάρυ Περούλα και τους καθηγητές της Ακαδημίας.

“Ακολούθησε μια συνεχής ανταλλαγή εκπαιδευτικών απόψεων και επιλέξαμε ως εναρκτήριο μαθησιακό θέμα ένα από αυτά που υπάρχουν στην Εστία Επιστημών Πάτρας, με τίτλο ‘Από τη Λογική του Αριστοτέλη στη λογική του Ηλεκτρονικού Υπολογιστή’” λέει ο κ. Πνευματικός.
“Δεν μου είναι εύκολο να σας περιγράψω σε λίγες γραμμές το περιεχόμενό τους και ιδίως τη μαθησιακή προσέγγιση που εφαρμόζουμε στην Εστία Επιστημών Πάτρας. Για το λόγο αυτό σας παραπέμπω στην ιστοσελίδα www.eduscience.gr και συγκεκριμένα στις θεματικές ενότητες που εντάσσονται στην αλληλεπιδραστική έκθεση, με τίτλο ‘Στο πνεύμα της Πληροφορικής’. Πάντως, η βασική μας αρχή δεν βασίζεται στην προσφορά της γνώσης, αλλά στην αναζήτηση και ανακάλυψη της γνώσης από τους ίδιους τους μαθητές, με τη δική μας διακριτική ενθάρρυνση” εξηγεί.

Η πρώτη τηλεδιάσκεψη ήταν κάτι πρωτόγνωρο για όλα τα παιδιά, και από τις δυο πλευρές, και αυτό φυσικά προκάλεσε στην αρχή κάποια αγωνία και δισταγμό. Όμως, ύστερα από λίγα λεπτά και αφού τέθηκαν οι πρώτοι προβληματισμοί, ξεκίνησε η ουσιαστική συζήτηση.

“Ο λόγος όλων είχε ροή και είχαν πια πέσει τα εμπόδια της επικοινωνίας” επισημαίνει ο κ. Πνευματικός και προσθέτει: “Στο τέλος της τηλεδιάσκεψης ο ενθουσιασμός είχε φουντώσει και επειδή έμειναν πολλά αναπάντητα ερωτήματα κανονίστηκε να συνεχιστεί η μαθησιακή αυτή επικοινωνία σε λίγες εβδομάδες, όπως και έγινε τον Ιανουάριο του 2012. Αλλά και πάλι προκλήθηκαν νέα ερωτήματα και έτσι η διαδικασία θα συνεχιστεί”.

Στη μαθησιακή επικοινωνία με την Ελλάδα, μαζί με τους νέους ελληνικής καταγωγής, 2ης ή 3ης γενιάς, συμμετείχαν και Αμερικανοί μαθητές, άλλων εθνικοτήτων. Κατ’ αυτόν τον τρόπο οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να δουν μια άλλη πλευρά της Ελλάδας εκφρασμένη από τη νεολαία μας και αυτό αποκτά ιδιαίτερη σημασία στην κρίσιμη περίοδο που περνά η χώρα μας. Η επικοινωνία των παιδιών, πάντως, δεν είχε κανένα απολύτως πρόβλημα. Τα παιδιά που βρίσκονταν στην ΕΕΠ καταλάβαιναν και μιλούσαν πολύ καλά την αγγλική γλώσσα, αλλά και τα παιδιά στην Ακαδημία Σωκράτη καταλάβαιναν πάρα πολύ καλά τα ελληνικά, δεδομένου ότι το σχολείο αυτό είναι δημόσιο αμερικανικό σχολείο, που υποστηρίζεται από την Ομογένεια και ειδικεύεται στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και των μαθηματικών στα ελληνικά.

“Ίσως δεν είχαν μεγάλη άνεση να εκφραστούν στα ελληνικά, αλλά και σε αυτό το θέμα θα φανεί πολύ χρήσιμη η επικοινωνία με τα παιδιά από την Πατρίδα. Άλλωστε, οι νέοι μπορούν να συνεννοηθούν πολύ πιο άνετα και σε οποιαδήποτε γλώσσα, από ό,τι εμείς οι μεγάλοι” σημειώνει ο κ. Πνευματικός.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το ξεκίνημα αυτής της μαθησιακής αλληλεπίδρασης με την Ακαδημία Σωκράτη, τον περασμένο Δεκέμβριο, αλλά και με την Ακαδημία Αρχιμήδη του Μαϊάμι, με την οποία συνδέθηκαν, χθες το απόγευμα, έχει προκαλέσει ενδιαφέρον και σε σχολεία και πανεπιστήμια άλλων πολιτειών, με τα οποία προγραμματίζεται μια σειρά συνεχών τηλεδιασκέψεων, πάνω σε συγκεκριμένα θέματα των μαθηματικών, της πληροφορικής, της φυσικής- και όχι μόνο.

πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...